Wat doet Ristep voor kinderen?

Als kind of puber op school ‘moet’ er heel veel op een bepaalde manier en als dat voor jou niet zo makkelijk gaat omdat jouw manier van denken anders is, dan kun je je daar heel naar over voelen. Waarom zie jij dingen anders? Waarom weet jij het antwoord wel, maar kun je niet uitleggen hoe je aan je antwoord bent gekomen? Waarom zijn anderen zo traag? Waarom begrijpen ze niet wat jij bedoelt? Waarom wordt jouw werkstuk steeds afgekeurd, terwijl je het zo helder voor je zag hoe het eruit moest komen te zien en je daar zo hard aan hebt gewerkt

Uitleg aanpak

Kinderen lopen soms vast in het onderwijs, omdat ze beelddenker zijn. Hun manier van leren en denken is anders. Ik kan testen afnemen, waarbij duidelijk wordt of kinderen beelddenker zijn en op welke gebieden ze hier voordeel van ervaren en op welke gebieden hun manier van denken hen hindert.

  1. Daarnaast verzorg ik trainingen (van een dag) waarin kinderen gaan zien wat de verschillen zijn tussen taaldenken en beelddenken. Hierin leren ze om de voordelen van hun beelddenken te gebruiken. Daarnaast krijgen ze handvatten om aan te sluiten bij taaldenken, waardoor ze het op school makkelijker krijgen.
  2. Veel kinderen (taaldenkers en beelddenkers) vinden het erg lastig om een goede werkhouding te laten zien (uit jezelf aan het werk gaan, werk verdelen, geconcentreerd met je taak bezig zijn, overzicht houden) waardoor het gevaar dreigt dat ouders en leerkrachten steeds harder gaan werken (pushen, voor je kind gaan plannen, de tas van je kind inpakken, etc.) en kinderen steeds meer achterover lijken te gaan leunen. Kinderen moeten leren dat ze (zoveel mogelijk) zelf verantwoordelijk zijn voor en zelf de regie pakken over hun eigen ontwikkeling. Daarom werken we ook aan de executieve vaardigheden van de kinderen om hen te stimuleren zelfstandiger en verantwoordelijker om te gaan met hun taken. Ik maak hierbij vaak gebruik van de autometafoor: als je als passagier op de achterbank van de auto gaat zitten met je armen over elkaar en je doet niks, dan kom je niet op de plek uit waar je naartoe wilt. Als je iets wilt leren zul je zelf moeten starten, schakelen, remmen, in de spiegel kijken en bijsturen, gas geven, je route in de navigatie zetten etc.
  3. Doordat kinderen zichzelf beter leren kennen en de handvatten leren gebruiken, merken ze dat het omgaan met opgelegde taken steeds gemakkelijker en beter gaat, waardoor hun zelfvertrouwen zal groeien en zij steeds vaker weloverwogen bewuste eigen keuzes kunnen maken.